Fisksoppa på juntan!

2011-05-24 @ 00:13:36
Hoppsan jag har glömt att skriva på junta bloggen de sista gångerna. Men här kommer ett inlägg.

Det var dax att träffas i maj, denna gång skulle mina goa och fina junta vänner komma på middag hemma hos mig. Först samlades vi i soffan och jag bjöd på lite rosé. Där satt vi och pratade medans soppan kokade på spisen. 

Idag skulle jag bjuda på fisksoppa. Den idén fick jag och Marina i onsdags när hon satt hos mig och vi såg "åtta hos stjärnorna" . Det såg så gott ut och vi blev så hungriga.........båda 2 tyckte att den soppan ska vi ha på nästa junta. Så jag kokade ihop soppan och resultatet blev verkligen super gott. Utan att skryta! För den blev verkligen jätte god. Varför gör man inte soppa oftare?

Och till dessert blev det en jätte god pannacotta alá Lena med hallon. Mums!

Saffransdoftande fisksoppa 

Antal portioner: 4

Fisksoppa
400 g lax
400 g torsk
100 g Räkor
4 st havskräftor
500 g musslor
1 pkt saffran
1 l vatten
3 st fiskbuljongtärningar
3 dl grädde
2 dl crème fraiche
2-3 dl vitt vin
1 st lök, gul
3-4 st vitlökar
Broccoli, efter smak
Blomkål, efter smak
Dill
Salt, efter smak
Peppar, efter smak

Gör så här
1.
Hacka löken och fräs i smör tillsammans i en kastrull.
2. Tillsätt kryddor, saffran, buljong, grädde, crème fraiche, vin och grönsaker och låt sjuda ca 10-15 minuter.
3. Lägg i fisken och skaldjuren och sjud ca 5-7 minuter, låt inte fisken koka sönder.
4. Ta grytan från värmen och lägg i räkorna.
5. Låt soppan dra ett par minuter.
6. Garnera med havskräftor och dill.

Nästa gång blir det Kicki som bjuder på mat, jag på dessert, Lena på sallad och Marina på vin. Att vi aldrig skall lära oss detta. Att det ska vara så svårt att veta vem, som har vad (fniss)


Kommentarer
Postat av: Marre@j

Den var underbart god, det gjorde du bra !

Kram

2011-05-25 @ 20:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0